Nieuwsbericht

Systematische review: blootstelling aan digitale alcohol marketing en het effect op alcoholconsumptie

25 februari 2020

Wetenschappers van Johnson & Wales University uit de Verenigde Staten hebben onderzoek gedaan naar het effect van digitale alcoholmarketing op alcoholconsumptie (alcoholinitiatie, frequentie van drinken, binge drinken). In totaal werden 25 onderzoeken geïncludeerd (2 gerandomiseerde onderzoeken met controlegroep, 15 cross-sectionele onderzoeken en 8 longitudinale cohortonderzoeken, leeftijd van deelnemers tussen de 9-29). Uit deze review blijkt dat actieve participatie met digitale alcoholmarketing (gedefinieerd als: klikken op een advertentie, ‘liken’ of delen van alcoholadvertenties op sociale media, downloaden van content met alcoholreclame) positief was geassocieerd met alcoholgebruik. Dit effect was er niet bij het alleen zien van een alcoholreclame. De onderzoekers concluderen dat digitale alcoholmarketing positief geassocieerd is met alcoholconsumptie en dat overheden moeten overwegen om beleid in te voeren om online alcoholmarketing te reguleren.

Journal of studies on alcohol and drugs


Meer lezen over dit onderwerp