Nieuwsbericht
Socio-economische verschillen in het kopen van alcoholvrij en alcoholarm bier
20 oktober 2021
Onderzoekers van verschillende wetenschappelijke instellingen uit het Verenigd Koninkrijk en Nederland hebben een registeronderzoek gedaan naar socio-economische status (SES) verschillen in het kopen van alcoholvrij en alcoholarm bier. Er is gebruikt gemaakt van aankoopdata van 79.411 Britse huishoudens en er is een vragenlijstonderzoek onder 104.635 volwassenen (18+) gehouden. Hieruit blijkt dat alcoholvrij en alcoholarm bier vaker wordt gekocht door jongere leeftijdsgroepen, door meer welvarende huishoudens en door huishoudens met een hoger inkomen. De verschillen in het kopen van alcoholvrij bier tussen huishoudens met een hoger en lager inkomen lijkt toe te nemen. Het aandeel van alcoholvrij en alcoholarm bier op de totale bierconsumptie is gering: voor elk flesje alcoholvrij bier dat wordt gekocht, worden er 32 flesjes bier gekocht met een alcoholvolumegehalte van meer dan 3.5%, voor elk flesje alcoholarm bier dat wordt gekocht, worden er 14 flesjes bier gekocht met een alcoholvolumegehalte van meer dan 3.5%. De onderzoekers concluderen dat alcoholvrij en alcoholarm bier mogelijk een rol kunnen spelen in het verminderen van alcoholgebruik bij groepen met een hoge SES, maar minder effectief zijn voor de totale populatie.