Nieuwsbericht

Rijksoverheid lanceert nieuwe campagne Dranquilo: doorbreek je drinkgewoontes

11 december 2020

De nieuwe publiekscampagne van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) heet Dranquilo en is bedoeld om mensen aan te moedigen om drinkgewoontes te doorbreken. De naam dranquilo komt van het spaanse tranquilo wat ‘kalm aan’ betekent, je kunt hiermee aangeven dat je geen alcohol drinkt. De campagne van VWS heeft speciaal aandacht voor ouderen, studenten en plattelandsjongeren en komt voort uit afspraken in het Nationaal Preventieakkoord. Uit onderzoek van het Trimbos-instituut blijkt dat de schade van alcoholgebruik in Nederland onderschat wordt. Ook de kosten voor de samenleving (tussen de 2,4 en 4,2 miljard euro per jaar) worden vaak onderschat. De nieuwe campagne is tot stand gekomen met betrokken partijen uit het Nationaal Preventieakkoord en gaat meerdere jaren lopen. Vanaf februari wordt de campagne ook door commercials op de tv getoond. Tot die tijd zullen in de aanloop naar Dry January korte videos online verschijnen op social media.

Rijksoverheid