Nieuwsbericht

Onderzoek naar reclame voor en gebruik van alcoholvrije dranken in Nederland naar de Tweede Kamer

6 juli 2021

In het kader van het Nationaal Preventieakkoord is het onderzoek naar reclame voor en gebruik van alcoholvrije dranken in Nederland naar de Tweede Kamer gestuurd. Uit het onderzoek blijkt dat 87,9% van volwassenen en 79% van de jongeren wel eens alcoholvrije dranken heeft gebruikt. De drie meest genoemde redenen om alcoholvrije dranken te gebruiken zijn: deelname aan het verkeer (39,4%), de goede smaak (31,7%) en als vervanging voor alcohol (29,8%). Verder blijkt dat de verkoop van alcoholvrije dranken in supermarkten en slijterijen flink is gestegen (83%) tussen 2017 en 2020. Fabrikanten geven per jaar ongeveer 9% van hun reclamebudget uit aan reclame voor alcoholvrije dranken (dit is exclusief reclame-uitgaven via sociale media en sponsorcontracten). Bovendien denken jongeren vaker dan volwassenen dat door reclame voor alcoholvrij jongeren deze dranken eerder zullen kiezen als alternatief voor alcoholhoudende dranken. Maar jongeren denken ook dat ervaring met alcoholvrije dranken de drempel om alcohol te gaan proberen kan verlagen, omdat ze al gewend zijn aan de smaak van alcoholvrije dranken. Tenslotte blijkt dat de meeste ondervraagde ouders het niet goed vinden dat hun kinderen onder de 18 jaar alcoholvrije dranken drinken. Toch stelt één op de acht ouders hier geen regels voor. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM en het Trimbos-instituut.

RIVM


Meer lezen over dit onderwerp