Nieuwsbericht

Naleving van de leeftijdscontrole bij de verkoop van alcohol bij lage en hoge aankoopbedragen

19 maart 2019

Wetenschappers van de Universiteit Twente onderzochten of de prijs van het product verband hield met de naleving van de leeftijdsgrens bij de verkoop van alcohol. Getrainde mysteryshoppers (de helft minderjarig, de helft meerderjarig), deden 218 pogingen om alcohol te kopen bij particuliere slijterijen. Zij kochten  een fles wijn van €5 of een fles whisky van €50. De ID-check en naleving van de leeftijdsgrens was bij een laag financieel voordeel (een fles wijn van €5), significant hoger dan bij een groot financieel voordeel (fles whisky van €50). Dit effect was hetzelfde bij de twee leeftijdsgroepen. De onderzoekers benoemen dat de motivatie om aan de leeftijdsgrens te voldoen de cruciale factor is. Deze motivatie is dus lager wanneer er meer financieel voordeel te behalen valt. De onderzoekers geven aan dat methoden van handhaving hierop dienen in te spelen.

European Journal of Public Health


Meer lezen over dit onderwerp