Nieuwsbericht

Meerderheid influencers plaatst alcoholposts met zichtbaar merk

29 januari 2020

Onderzoekers van verscheidene instellingen en universiteiten in Nederland hebben onderzoek gedaan naar het plaatsen van posts die gerelateerd zijn aan alcohol op instagram. De onderzoekers voerden een content-analyse uit op alcoholgerelateerde posts van de populairste Nederlandse Instagrammers. In totaal zijn er posts van 178 influencers met meer dan 10.000 volgers meegenomen in de analyse (met een gemiddelde van 646.323 volgers). Hieruit blijkt dat voornamelijk ‘lifestyle’ influencers alcoholgerelateerde posts plaatsen. 20% van de alcoholgerelateerde posts (384 posts) laten duidelijk een merk zien waarbij 33% aangeeft dat het om een advertentie gaat. Verder blijkt ook dat minderjarigen een deel van deze influencers volgen en dus ook de alcoholgerelateerde posts te zien krijgen. De onderzoekers concluderen dat er meer onderzoek nodig is naar de blootstelling van minderjarigen aan alcoholgerelateerde content op sociale media en dat er wetgeving omtrent alcoholposts op sociale media nodig is.

Frontiers in Psychology


Meer lezen over dit onderwerp