Nieuwsbericht

Impact van prijs(acties) en Minimum Unit Pricing op huishoudelijke aankopen van alcoholvrije en alcoholarme bieren en ciders

20 januari 2021

Wetenschappers van verschillende universiteiten in het Verenigd Koninkrijk (VK) hebben een time-series analyse gedaan van aankoop data van Britse huishoudens voor alcoholvrije en alcoholarme bieren en ciders. In totaal werd de aankoopgeschiedenis van 70.303 Britse huishouden geanalyseerd tussen 2015 en 2018 en de eerste helft van 2020. Uit dit onderzoek blijkt dat alcoholvrije en alcoholarme producten minder vaak in de aanbieding zijn dan alcoholhoudende producten. Alcoholvrije en alcoholarme bieren waren goedkoper dan bieren met meer alcohol, voor cider was dit omgekeerd. Over het algemeen kochten huishoudens meer bieren of ciders als ze in de aanbieding waren (alcoholarme ciders zijn een uitzondering). De introductie van Minimum Unit Pricing (MUP) in Schotland leidde tot een verschuiving van de verkopen van producten met een hoger alcoholgehalte naar alcoholarme producten. Daarnaast was er een afname van 2% in de verkoop van bier (volume) en een afname van 7% bij de verkoop van cider (volume). De onderzoekers concluderen dat overheden prijsmaatregelen kunnen invoeren om het koopgedrag van huishoudens te beïnvloeden.

Social science & medicine


Meer lezen over dit onderwerp