Nieuwsbericht

Impact van alcoholvrije en alcoholarme bieren op de aankoop van alcohol in het Verenigd Koninkrijk tussen 2015-2018

14 oktober 2020

Wetenschappers van verschillende universiteiten uit Nederland, het Verenigd Koninkrijk (VK), Spanje, Duitsland en Canada hebben time-series analyses gedaan op aankoopdata van alcohol uit het VK in de periode 2015-2018. In totaal zijn de aankopen van 64.286 huishoudens uit het VK geanalyseerd. In de periode 2015-2018 zijn 46 nieuwe alcoholvrije- of alcoholarme bieren geïntroduceerd. Daarnaast zijn 33 bestaande hoog alcoholhoudende bieren geherformuleerd naar zwakalcoholhoudende bieren. Uit de analyses blijkt dat in 2015-2018 het volume gekochte alcohol in bier is gedaald met 1,2% tot 2,3%; het gekochte aantal grammen in bier is gedaald met 7,1% tot 10,2% en het gekochte aantal grammen alcohol in alle dranken is gedaald met 2,6% tot 3,9%. De onderzoekers concluderen dat de introductie van alcoholvrije en alcoholarme bieren een positief effect heeft gehad op de alcoholconsumptie. Wel is de markt voor deze bieren nog klein (2,6% volume van alle verkochte bieren) waardoor er ruimte is voor groei.

BMJ Open


Meer lezen over dit onderwerp