Nieuwsbericht

Doctoraatsonderzoek aan de KU Leuven: sociale media spelen belangrijke rol bij alcoholgebruik jongeren

7 mei 2019

Een wetenschapper van de KU Leuven heeft voor haar doctoraat onderzoek gedaan naar de effecten van het zien van alcoholgebruik op sociale media op het drinkgedrag van jongeren. Hiervoor bevroeg ze ruim 5000 Vlaamse adolescenten en studenten. Zij vond dat jongeren die veel positief alcoholgebruik zien op sociale media (bijvoorbeeld voorgesteld als iets fijn dat gebeurt bij sociale gelegenheden), later ook meer blijken te drinken, net als jongeren die vaker iets positiefs over alcohol posten op sociale media. Op 95% van de Facebookprofielen staan verwijzingen naar alcoholgebruik, meestal in een positieve context. Dit kan er onder meer aan bijdragen dat jongeren denken dat anderen vaker drinken dan de realiteit en dat zij zichzelf er al dan niet bewust van overtuigen dat hij/zij iemand is die graag feest en drinkt (internalisering).

Knack Weekend


Meer lezen over dit onderwerp