Nieuwsbericht

Cross-sectioneel onderzoek: verdiensten van grote alcoholproducenten aan alcoholconsumptie van jongeren tussen de 12 en 21 jaar

14 juni 2021

Onderzoekers van verschillende wetenschappelijke instellingen uit de Verenigde Staten (VS) hebben een cross-sectioneel onderzoek uitgevoerd naar de inkomsten van grote alcoholproducenten van de alcoholconsumptie door niet leeftijd gerechtigden (jongeren tussen de 12 en 21). In totaal zijn 76.539 deelnemers geïncludeerd uit verschillende bestaande nationale vragenlijstonderzoeken. Uit dit onderzoek blijkt dat de alcoholconsumptie onder de 21 jaar ongeveer 9% van de totale alcoholconsumptie in de Verenigde Staten is. In totaal gaat het om 17,5 miljard dollar aan omzet in 2016 die alcoholproducenten verdienen aan de alcoholconsumptie door jongeren tussen de 12 en 21 jaar oud. Het percentage drinkers onder de 21 is wel afgenomen tussen 2011 en 2016 van 41,1% naar 34,0%. De onderzoekers concluderen dat de alcoholindustrie goed verdient aan de alcoholconsumptie door jongeren tussen de 12 en 21 en dat er extra beleidsmaatregelen nodig zijn om dit gebruik terug te dringen.

Eck, R. H., Trangenstein, P. J., Siegel, M., & Jernigan, D. H. (2021). Company-Specific Revenues From Underage Drinking. Journal of studies on alcohol and drugs, 82(3), 368–376.


Meer lezen over dit onderwerp