Nieuwsbericht

Content- en thema-analyse over de targeting en representatie van vrouwen bij alcoholmarketing op Facebook en Instagram

3 februari 2022

Onderzoekers uit  het Verenigd Koninkrijk  en Nieuw-Zeeland hebben een content- en thema-analyse[benoem studiedesign) uitgevoerd naar  welke sociale media posts over alcohol gericht waren op vrouwen en hoe vaak vrouwen in deze posts te zien waren.

Uit dit onderzoek blijkt dat zowel nieuwe (influencers) als bestaande (reclames) marketingstrategieën op sociale media zich op vrouwen én  mannen richten. Drinken wordt hierbij als een belangrijk onderdeel van de vrouwelijke identiteit gezien. Vaak worden hierbij vrouwelijke stereotypen bevestigd of juist krachtig ontkend om alcoholgebruik aan te moedigen. Hiermee hopen de alcoholmarketeers een breder publiek aan te spreken.

Atkinson, A. M., Meadows, B. R., Emslie, C., Lyons, A., & Sumnall, H. R. (2022). ‘Pretty in Pink’and ‘Girl Power’: An analysis of the targeting and representation of women in alcohol brand marketing on Facebook and Instagram. International Journal of Drug Policy, 101, 103547.


Meer lezen over dit onderwerp