Nieuwsbericht

Analyse van berichten over sociaal drinken op sociale media

8 augustus 2019

Wetenschappers hebben een inhoudelijke analyse uitgevoerd van de sociale aspecten van alcoholgerelateerde berichten op Facebook en Instagram. Voor het onderzoek kregen zij van 132 vrouwen en 54 mannen (gemiddelde leeftijd 20.64 jaar) toegang tot hun Facebook en/of Instagram account. Uit de analyse kwamen de volgende resultaten: Berichten van jongeren op Facebook en/of Instagram tonen vaak alcohol in een positieve sociale context en mensen in het bericht hebben vaak een drankje vast. Ook worden deze alcoholgerelateerde berichten vaker op de tijdlijn geplaatst, en krijgen ze meer likes en commentaren dan niet-sociale berichten (geen mensen zichtbaar). De onderzoekers concluderen dat het plaatsen van alcoholgerelateerde berichten op sociale media deel uitmaken van het dagelijks sociale leven van jongeren. Mogelijke interventies kunnen erop gericht zijn jongeren bewust te maken van de mogelijke negatieve gevolgen van het plaatsen van berichten op sociale media met alcohol in positieve context op de tijdlijn van anderen.

Journal of Medical Internet Research


Meer lezen over dit onderwerp