Effect van alcohol na het sporten op het lichaam

Dit item maakt deel uit van dossier: Alcohol en sport
Ga direct naar achtergrondinformatie


Alcoholgebruik na fysieke inspanning, zoals een training of wedstrijd, kan negatieve invloed hebben op het lichaam. Dat geldt zowel voor het herstel van het lichaam voor een volgende fysieke inspanning als het herstel van letsel opgelopen tijdens het sporten (1).

Hydratatie

Tijdens het sporten verliest het lichaam vocht. Na het sporten is het van belang om het lichaam te hydrateren, zodat het lichaam goed kan herstellen.  Het drinken van alcohol zorgt voor meer uitscheiding van urine. Uit studies blijkt dat bij het consumeren van grote hoeveelheden alcohol het hydrateren na fysieke inspanning kan vertragen. Het consumeren van kleine hoeveelheden alcohol heeft geen negatief effect op de hydratatie na het sporten (1). 

Aanvullen glycogeenvoorraad in spieren

Tijdens het sporten gebruikt het lichaam de suikers die in de spieren zijn opgeslagen in de vorm van glycogeen om energie te genereren. Na het leveren van een fysieke inspanning is het van belang om deze glycogeenvoorraad in de spieren aan te vullen. Het beste moment om deze voorraad aan te vullen is kort na het sporten, door middel van consumptie van koolhydraten. Wanneer voldoende koolhydraten worden geconsumeerd en daarbij alcohol wordt gedronken, lijkt dit geen invloed te hebben op het herstel van de glycogeen voorraad. Als er onvoldoende koolhydraten worden geconsumeerd, maar wel alcohol wordt gedronken, dan wordt de voorraad niet voldoende aangevuld. Waarschijnlijk komt dit doordat de suikers en/of koolhydraten in alcoholische dranken wel kunnen bijdragen aan het aanvullen van de glycogeenvoorraad, maar op zichzelf niet voldoende zijn om de voorraad volledig aan te vullen (1).

Hormoonbalans

Alcohol kan direct na consumptie een effect hebben op de hormoonbalans, wat invloed kan hebben op de slaapkwaliteit, de stemming, het metabolisme en de werking van hart- en bloedvaten. Ook kan alcoholgebruik direct na fysieke inspanning leiden tot lagere testosteronproductie, wat kan leiden tot minder goed herstel van skeletspieren (1).

Eiwitsynthese

Na fysieke inspanning zorgt eiwitsynthese in de spieren voor optimaal herstel. Alcoholgebruik kan eiwitsynthese negatief beïnvloeden in het hele lichaam en ook specifiek in de skeletspier (1).

Herstel van letsel en blessures

Sporten kan letsel en/of blessures veroorzaken, voornamelijk aan skeletspieren. Zoals hierboven beschreven heeft alcoholgebruik invloed op de hormoonbalans en het functioneren van de eiwitsynthese. Via deze mechanismen kan alcoholgebruik een negatief effect hebben op het herstel van letsel. Daarnaast heeft alcoholgebruik mogelijk een effect op de bloeddoorstroom in skeletspieren, wat herstel van letsel kan bemoeilijken (1).

Aanbevelingen

De mate van alcoholgebruik na fysieke inspanning heeft invloed op het functioneren van het lichaam, het herstel van de inspanning, het herstel van letsel, op alcoholgerelateerde ziekte en ook op het functioneren van het hormoon- en immuunsysteem. Het is daarom aan te raden om geen alcohol te drinken en anders niet meer dan 1 standaardglas alcohol na het leveren van fysieke inspanning, om zo een optimaal herstel mogelijk te maken. Vooral het drinken van grote hoeveelheden alcohol na het sporten en alcoholgebruik na het optreden van letsel wordt ontraden(1).

Bovenstaande aanbevelingen zijn gebaseerd op onderzoek naar het effect van alcohol na sporten bij mannen. Vergelijkbare studies naar de invloed van alcohol bij vrouwen ontbreken. Voor vrouwen zijn de effecten vermoedelijk vergelijkbaar, maar meer onderzoek is nodig om dit te kunnen bevestigen (1).


Gerelateerde pagina's

Referenties

1. Barnes, M. J. (2014). Alcohol: impact on sports performance and recovery in male athletes. Sports Medicine, 44(7), 909-919.


Laatst gewijzigd: maandag 18 mei 2020 13:11