Editorial nieuwsbrief

Nieuw dossier: Alcoholreclame en alcoholbeelden - Mei 2019

Alcoholreclame wordt ingezet om positieve associaties over alcohol(merken) te creëren bij consumenten. Internationaal onderzoek wijst uit dat blootstelling aan alcoholreclame leidt tot zowel een vergrote kans dat jongeren starten met het drinken van alcohol, als tot het drinken van een grotere hoeveelheid alcohol. Ons nieuwe dossier 'Alcoholreclame en alcoholbeelden in de media' biedt een bundeling van de belangrijkste feiten en inzichten rond dit thema. Een belangrijk onderwerp om meer over te weten!

Meer nieuws: het Expertisecentrum Alcohol heeft de laatste kerncijfers over het alcoholgebruik onder de volwassen Nederlandse bevolking in 2018 op een rij gezet in een handige infographic. Hierin zijn onder meer verschillen in alcoholgebruik tussen mannen en vrouwen, leeftijdsgroepen en opleidingsniveaus te vinden, evenals trends in het gebruik van alcohol.

Naast het nieuwe dossier 'Alcoholreclame en alcoholbeelden in de media' en de Kerncijfers Alcohol 2018 infographic, biedt deze nieuwsbrief in de rubriek 'Uitgelicht' een bijdrage van Lian Smeets, onderzoeker en adviseur lokaal middelenbeleid bij het Trimbos-Instituut. Zij beschrijft hierin de opkomst van de markt van alcoholvrije dranken en de mogelijke voordelen en risico's hiervan.

We sluiten af met een overzicht van de belangrijkste nieuwsberichten en wetenschappelijke publicaties omtrent alcohol(preventie). Wilt u meer (wetenschappelijk) nieuws? Check dan regelmatig de nieuwsberichten op onze site.

Carmen Voogt & Camilla de Jong,

Expertisecentrum Alcohol

Eerdere Editorials

Eerdere editorials zijn hier te vinden.